Treść artykułu:
- Drogi zasilane energią słoneczną we Francji
- Solarne ścieżki rowerowe w Polsce
- Ścieżki rowerowe w Holandii
- Chodniki zasilane energią słoneczną w Holandii
- Droga zasilana energią słoneczną w Niemczech
Na tym etapie Unia Europejska wprowadziła szereg przepisów wspierających wykorzystanie energii słonecznej do transformacji energetycznej w każdym kraju. Oprócz dużych elektrowni fotowoltaicznych i fotowoltaiki dla gospodarstw domowych, niektóre kraje zaczynają przyglądać się projektom łączącym fotowoltaikę i drogi, odnosząc w tych przypadkach pewne sukcesy i pewne porażki. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czy taki projekt został zrealizowany w Twoim kraju.
Drogi solarne we Francji
W 2016 r. miasto Tourouvre w Normandii, położone w północnej Francji, ukończyło praktycznie pierwszą drogę solarną o nazwie Wattway, która ma łącznie 1 km długości i jest pokryta 2800 m2 paneli fotowoltaicznych. Panele są chronione warstwą silikonu, która jest w stanie wytrzymać przejechanie przez około 2000 samochodów dziennie.
Francuska Agencja Ochrony Środowiska i Kontroli Energii obliczyła wówczas, że "słoneczna droga" o długości 1 km mogłaby zapewnić codzienne oświetlenie publiczne małego miasta liczącego 5000 mieszkańców. Co więcej, "słoneczna autostrada" może również dostarczać energię elektryczną do sygnalizacji świetlnej, stacji ładowania samochodów elektrycznych i gospodarstw domowych.
Projekt o wartości 5 milionów euro miał jednak swoje problemy w praktyce, ponieważ okazało się, że Normandia otrzymuje silne światło słoneczne tylko przez 44 dni w roku, a generowana energia elektryczna jest znacznie mniejsza niż oczekiwano. Po drugie, pęknięcia na drogach były wszędzie, a części dróg musiały zostać usunięte w 2018 r. z powodu uszkodzeń spowodowanych zużyciem. W rezultacie w 2019 r. projekt został uznany za nieudany.
Solarne ścieżki rowerowe w Polsce
Również w 2016 r. w Liz Buck Warmiński w północnej Polsce powstała jasnoniebieska ścieżka rowerowa wykonana z syntetycznego materiału, która po pochłonięciu dziennej dawki światła słonecznego może świecić do 10 godzin. Podczas gdy wcześniej w Holandii istniała oświetlona diodami LED ścieżka rowerowa, tym razem zasilany energią słoneczną pas w Polsce to zupełnie inna historia, forma prawdziwego zazieleniania.
Solarne ścieżki rowerowe w Holandii
Oprócz Polski, Holandia ma również wiele podobnych ścieżek rowerowych. Na przykład w 2020 r. w prowincji Utrecht zbudowano ścieżkę rowerową, która łączy panele słoneczne z betonowymi pasami i ma około 330 metrów długości.
W szczególności w tym roku Noord-Brabant w Holandii ogłosił, że zbuduje 500-metrową naziemną ścieżkę rowerową wzdłuż drogi prowincjonalnej N285 w pobliżu Wagenberg. Oczekuje się, że w celu przetestowania wydajności pięć lat po ukończeniu, na asfalcie zostanie ułożonych 600 paneli słonecznych. W ciągu pięciu lat eksperci z holenderskiej prowincji ocenią w szczególności odporność modułów słonecznych na naprężenia mechaniczne wywierane przez pieszych i rowerzystów, koszty utrzymania systemu fotowoltaicznego oraz ilość generowanej energii elektrycznej. Jest to holenderski program rządowy mający na celu przetestowanie możliwości wykorzystania energii słonecznej w infrastrukturze drogowej. Program obejmuje rozmieszczenie instalacji solarnych wzdłuż autostrad i ekranów akustycznych.
Ścieżki dla pieszych zasilane energią słoneczną w Holandii
Oprócz ścieżek rowerowych, około 400 metrów kwadratowych chodnika zasilanego energią słoneczną, wandaloodpornej ścieżki wykonanej z paneli słonecznych opracowanych przez węgierską firmę Platio, zostało niedawno zainstalowanych w Groningen w Holandii. Kiedy został otwarty 24 marca, podobno wygenerował wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zasilić 47 holenderskich domów przez jeden dzień.
Chodnik solarny składa się z 2 544 monokrystalicznych paneli słonecznych Patio o wydajności 21,8% i podobno jest w stanie wytrzymać nacisk 2 ton bez mikropęknięć. Będzie on generował 55 000 kWh energii elektrycznej rocznie na potrzeby ratusza w Groningen.
Ze względu na ograniczone zasoby gruntów, władze holenderskie mają trudności ze znalezieniem dostępnego gruntu pod budowę dużych elektrowni fotowoltaicznych. W ostatnich latach instytuty badawcze i prywatne firmy starały się wykazać wykonalność budowy projektów solarnych na gruntach nierolniczych, w tym na nasypach, dachach, lądzie i wodzie morskiej.
Drogi solarne w Niemczech
Jako znane na całym świecie królestwo motoryzacji, przez Niemcy przebiegają dziesiątki tysięcy kilometrów autostrad. W rzeczywistości Niemcy eksperymentują już z "autostradami solarnymi", które łączą drogi z instalacjami fotowoltaicznymi. W listopadzie 2018 r. w pobliżu Kolonii oficjalnie otwarto pierwszą autostradę solarną w Niemczech.
Chociaż droga solarna ma tylko 90 metrów długości, jest uważana za drogę przyszłości w Niemczech. Droga produkuje energię elektryczną, pochłania hałas, a zimą przyspiesza topnienie lodu na drodze. Ponadto powierzchnia drogi składa się z wielu pojedynczych kryształów, na których czujniki mogą mierzyć natężenie ruchu na drodze, a tym samym kontrolować przełączanie sygnałów.
Jednak po okresie eksperymentalnej eksploatacji ta słoneczna droga wymaga dalszych ulepszeń.
Przeprowadzone do tej pory różne testy dróg solarnych ujawniły nam szereg problemów. Energia słoneczna jest rzeczywiście najczystszym i najbardziej rozpowszechnionym zielonym źródłem energii dostępnym obecnie, ale jej połączenie z drogami rodzi szereg problemów.
Wysokie koszty są nieuniknionym priorytetem, ponieważ drogi solarne są bardzo drogie w budowie w wielu krajach, a następnie fakt, że inżynierowie do tej pory nie byli w stanie stworzyć panelu słonecznego, który byłby w stanie wytrzymać nacisk wielu pojazdów, pozostając jednocześnie wystarczająco przezroczystym, aby przepuszczać światło słoneczne.
Maysun Solar specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości modułów fotowoltaicznych od momentu powstania w 2008 roku. Wybierz Maysun Solar, ponieważ mamy wysokiej jakości panele słoneczne spełniające Twoje potrzeby, skontaktuj się z nami i razem możemy stworzyć zieloną przyszłość!
Może Ci się również spodobać: