Niedawno holenderska firma startująca z pojazdami elektrycznymi Lightyear wypuściła na rynek pojazd napędzany energią słoneczną Lightyear 0, którego cena wynosi do 263 000 USD. W przeciwieństwie do poprzednich samochodów solarnych, które w większości były samochodami koncepcyjnymi, firma zapowiedziała, że modele będą sukcesywnie dostarczać klientom w listopadzie tego roku, łącznie 946 sztuk.
Według firmy panele słoneczne pozwalają Lightyear 0 podróżować około 70 kilometrów dziennie bez ładowania. Jeśli obliczy się średni dystans dojazdu do pracy wynoszący około 35 kilometrów dziennie, może on jechać do dwóch miesięcy przy pochmurnej pogodzie, zanim będzie trzeba go naładować, a nawet przez 7 miesięcy w słonecznych krajach.
Czy Lightyear 0 to samochód wyłącznie na energię słoneczną?
Co to jest samochód na energię słoneczną?
Odpowiednik systemu fotowoltaicznego poza siecią, samochód słoneczny wykorzystuje ogniwa słoneczne do przekształcania energii świetlnej w energię elektryczną, która jest wykorzystywana do napędzania samochodu, a energia elektryczna może być również magazynowana w akumulatorze jako rezerwa. Energia wymagana przez samochód jest w całości dostarczana przez energię słoneczną, która jest uważana za samochód wyłącznie solarny.
Jak widzieliśmy, większość „samochodów słonecznych” to w rzeczywistości system fotowoltaiczny podłączony do sieci, energia słoneczna może zapewnić część energii dla samochodu, a w przypadku braku światła słonecznego lub wyczerpania baterii samochód można podłączyć do zewnętrznego źródła zasilania lub dodać Inne paliwa kopalne uzyskują źródła zasilania.
Jakie formy przybierają samochody zasilane energią słoneczną?
Dotychczas istnieją dwie główne technologie zastosowania energii słonecznej w samochodach: po pierwsze, jako siła napędowa, po drugie, jako uzupełnienie samochodowej energii elektrycznej.
Jednym z nich jest wykorzystanie energii słonecznej jako siły napędowej bez użycia jakichkolwiek paliw kopalnych i zewnętrznych źródeł energii. Bardzo różni się od tradycyjnych samochodów zarówno wyglądem, jak i zasadą działania.Samochody zasilane energią słoneczną nie mają już komponentów, takich jak silniki, podwozia, napędy i skrzynie biegów, ale składają się z paneli akumulatorów, urządzeń do przechowywania i silników. Wykorzystując panele słoneczne przymocowane do zewnętrznej części karoserii, energia słoneczna jest bezpośrednio przekształcana w energię elektryczną, a następnie pojazd jest napędzany poprzez zużycie energii elektrycznej.
Drugi to energia słoneczna i inne energie do napędzania pojazdu w sposób hybrydowy, to znaczy energia słoneczna jest wykorzystywana jako pomocnicze źródło energii do napędzania pojazdu. Wygląd pojazdów napędzanych energią hybrydową jest podobny do pojazdów tradycyjnych, z wyjątkiem tego, że niektóre ogniwa słoneczne (panele) są dodawane na powierzchni pojazdu, na przykład na dachu. Ograniczona powierzchnia nadwozia przyciąga światło słoneczne i wytwarza energię elektryczną jako dodatkowe źródło zasilania pojazdu.
Historia samochodów napędzanych energią słoneczną
W 1978 roku w Wielkiej Brytanii pomyślnie opracowano pierwszy na świecie samochód zasilany energią słoneczną, który rozwijał prędkość 13 kilometrów na godzinę. Później Meksyk opracował trójkołowy nowy pojazd energetyczny z panelami słonecznymi na dachu.Chociaż może on osiągnąć prędkość 40 kilometrów na godzinę, uzyskana energia elektryczna wystarcza tylko na 40 minut jazdy dziennie i nie może podróżować długie dystanse.
W 1982 roku Australia zbudowała samochód zasilany energią słoneczną o nazwie „The Quiet Achiever”. Dach samochodu wyposażony jest w urządzenie, które pochłania energię słoneczną i ładuje dwa akumulatory, które z kolei dostarczają energię do silnika. Dwaj wynalazcy przejechali samochodem przez Australię. Następnie, od 1987 roku, Australia co dwa lata organizuje zawody związane z energią słoneczną. Uczestniczące w nich zespoły jeżdżą samochodami solarnymi z Darwin w północnej Australii i pokonują ponad 3000 kilometrów do końca w Adelaide. Podczas tego procesu można wykorzystać tylko energię słoneczną używany. .
W 2003 roku w australijskich zawodach samochodów na energię słoneczną mistrzostwo wygrał holenderski samochód na energię słoneczną „Nuna II”, który pokonał dystans 3010 kilometrów w 30 godzin i 54 minuty, ustanawiając nowy rekord świata w kategorii samochodu na energię słoneczną o mocy maksymalna prędkość 170 kilometrów na godzinę. .
Jakim rodzajem słonecznego samochodu jest Lightyear 0?
Holenderska firma Lightyear to firma, która od wielu lat zajmuje się badaniami nad pozyskiwaniem energii słonecznej.Jednocześnie brała udział w „World Solar Challenge” i zdobyła pierwsze miejsce w klasie cruiser w 2013 roku. rozwijać samochody napędzane energią słoneczną. Lightyear wyprodukował swój pierwszy prototyp w 2019 roku. Trzy lata później, po wielu testach, iteracjach i projektach, Lightyear 0 został ostatecznie wyprodukowany i wprowadzony na rynek.
Ściśle mówiąc, Lightyear 0 to nic innego jak samochód elektryczny z panelami słonecznymi. Lightyear 0 zawiera 782 monokrystaliczne krzemowe ogniwa słoneczne IBC na masce, dachu i zewnętrznej części tylnej klapy, podzielone na 28 różnych pojedynczych grup, pokrywających łącznie 5 metrów kwadratowych paneli słonecznych.
Chociaż Lightyear 0 nie jest samochodem wyłącznie zasilanym energią słoneczną, jest to pierwszy na świecie produkowany seryjnie samochód wyposażony w ładowanie słoneczne. Wysokowydajna bateria IBC sprawia, że żywotność czystej baterii słonecznej Lightyear 0 sięga 70,8 km dziennie, co już stanowi znaczną poprawę.
epilog
Panele słoneczne nie były dużą częścią samochodów, ponieważ mają tylko ograniczoną powierzchnię do ładowania. Musk próbował zintegrować panele słoneczne z Teslą Model 3, ale ostatecznie porzucił tę próbę z powodu nieefektywności w jej używaniu, mówiąc, że „najmniej wydajnym wykorzystaniem energii słonecznej jest samochód”. Jeśli firmy samochodowe nie będą w stanie rozwiązać problemów związanych z wydajnością konwersji, kosztami produkcji i projektowaniem, w dającej się przewidzieć przyszłości nadal mogą istnieć samochody napędzane energią słoneczną.
Mimo to, przy ciągłym rozwoju technologii ogniw słonecznych (w 2020 r. sprawność konwersji fotoelektrycznej sześciozłączowego ogniwa III-V opracowanego przez Narodowe Laboratorium Energii Odnawialnej w Stanach Zjednoczonych wynosi aż 47,1%), nadal ogromne miejsce dla naszej wyobraźni w przyszłości. Jako producent modułów fotowoltaicznych z 14-letnim doświadczeniem, Maysun Solar jest zaangażowany w rozwój zaawansowanej technologii fotowoltaicznej Skontaktuj się z nami teraz, aby uzyskać więcej informacji na temat produktów fotowoltaicznych.